כל מה שצריך לדעת על דוכנים
נכתב בתאריך: 13/08/10
בעבר הם ישבו בעיקר בשוק או בירידים, כיום אפשר למצוא אותם בכל רחוב וקניון ובאמתחתם מוצרי יוקרה
אם בעבר דוכנים היו נחשבים למקומות שפחות כדאי לרכוש בהם מוצרים, היום ההפך הוא הנכון, דוכנים מוכרים מוצרים איכותיים כמו בכל חנות וברוב המקרים במחירים זולים בהרבה.
סוגי דוכנים
ישנם סוגים שונים של דוכנים ישנם כאלו שמציעים שירות ומכירה, כמו הדוכנים של חברות סלולאריות, חברות כבלים, בר-מים ועוד, ישנם דוכני מכירה של אוכל שמפרסמים מסעדות, קייטרינג, אנשים פרטיים (טבחים) ודוכני מוצרי צריכה (איפור, כלי בית, צעצועים, בגדים, נעליים עוד ועוד).
למה צריך דוכנים
לבעלי הדוכן מטרה כפולה, הראשונה היא להרוויח כסף מהמכירה באותו אירוע או באותו מקום בו הציבו את הדוכן והמטרה השנייה שלא תמיד הלקוחות מודעים לקיומה (אך הרבה פעמים משתפים פעולה איתה) היא פרסום המוצר/שירות. הלקוח שמרוצה ממוצרי הדוכן שואל את בעל הדוכן לגבי חנות המוכרת מוצרים אלו, או איפה יוכלו לראות אותו שוב וכך בעל הדוכן הקטן מגדיל את חוג לקוחותיו, לפעמים גם מבלי שיהיה לו מקום מכירה קבוע.
היכן מציבים דוכנים
בכל מקום. דוכנים היו בעבר בעיקר באירועים גדולים כמו ימי סטודנט, פסטיבלים, כנס משתחררים, אירועים של חברות ועסקים גדולים. כיום ניתן לראות דוכנים בכל מקום בקניון למשל ניתן למצוא דוכני אוכל, דוכן המוכר אקססוריז, כלי בית, מיישרי שיער, מוצרי איפור ועוד, במקומות בילוי: מסיבות קיץ, פארק שעשועים, פארק מים ועוד. כל מקום אליו הגיעו אנשים במטרה לבלות, אנשים שמבלים הם במצב רוח טוב ומצב רוח טוב גורם לרצון לקנות ולחוויית קנייה מהנה יותר.
דוכנים – מחירים
במחירים משתנים לפי גודל הדוכן, לפי המיקום שמציבים אותו ובמקומות רבים גם לפי הרווחים שלו. לדוגמא עלות דוכן המוכר אוכל בקניון משעות הצהריים ועד הערב עולה בסביבות ה- 200-350 ₪ ליום. אם אותו דוכן נמצא במקום אסטרטגי בקניון המחיר יהיה גבוה יותר, אם אותו דוכן ימשיך לעבוד בכל שבוע או כל יום המחיר יהיה זול יותר.
עלות הדוכן אינה נגמרת בהשכרת המקום, אם בעל הדוכן רוצה שהדוכן יצליח הוא משקיע בעיצוב מיוחד ומושך, סידור המוצרים באופן מסוים שיגרום ללקוחות לראות כל מוצר, גנראטור (במידה ואין נקודת חשמל ליד הדוכן) ועוד הוצאות נוספות.
איך מוכרים בדוכנים
הרבה פעמים תוכלו לראות עסקים קטנים וגם גדולים שמשלמים כסף רב עבור הקמת דוכנים אך ביום האירוע לא משקיעים בעיצוב הדוכן ורק פורסים את הסחורה על הדוכן ומחכים ללקוחות. כדי להצליח בדוכן צריך להשקיע, יש לסדר את הסחורה כך שתמשוך את עיני הלקוחות. יש לעצב את הדוכן כך שיתאים לסחורה אותה הוא מוכר כדי שכל לקוח פוטנציאלי יראה כבר מרחוק מה מוכרים בדוכן.
לאחר שהדוכן מוכן גם בעל העסק או המוכר צריכים להיות מוכנים, עליהם לשווק את המוצר. תפקידו של המוכר הוא לא רק לגבות את הכסף על המוצרים, אלא לקרוא ללקוחות, לדבר עם העוברים ושבים ולהציע להם את המוצר ללא הפסקה. אותם לקוחות רואים דוכנים רבים ועל המוכר להיות זה שיקנה אותם ויגרום להם לקנות את המוצרים שלו.